Goed bericht! - Reisverslag uit Imsida, Malta van Marjon Dijk - WaarBenJij.nu Goed bericht! - Reisverslag uit Imsida, Malta van Marjon Dijk - WaarBenJij.nu

Goed bericht!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjon

18 Februari 2009 | Malta, Imsida

Hee allemaal.
Hier komt het :
Ik heb het super naar mijn zin hier!

Op stage mogen wij nu veel meer dingen.
We moeten nog steeds elke ochtend helpen wassen maar ik probeer er wat balans in te vinden dat als de verzorgende dan klaar is met wassen dat ik het dan verder af maak. Dus de verdere kleren aan doen, het haar doen, helpen met de make up helpen met het ontbijt en ondertussen een vertrouwensband op bouwen met de bewoner.
Ik merk echt dat dit werkt!
Mama heeft me gevraagd of ik niet kon proberen foto's te maken op het werk, dus ik zal hiervoor toestemming vragen en ik denk dat het ook leuker is voor jullie zodat jullie nog meer een beeld er van krijgen!

En zo kunnen de verzorgers sneller door, en helpen we elkaar!
Ook zijn heel erg veel collega's aardiger en vrolijker tegen mij. Ik denk dat dit komt omdat ze nu weten wat ze aan me hebben, en wie vrolijk doet, krijgt vrolijkheid terug!
Dus al met al is dit helemaal prima en ik ga er met plezier naar toe!
Ik ben ook best druk op stage, ik loop van hot naar her en probeer de bewoners zo veel mogelijk te helpen, en nu het dus drukker is voor mij, gaat de tijd ook veel sneller. Alleen het vroeg opstaan vind ik soms nog wat moeilijk, maar dan heb je nog wel een hele dag en het is nog maar voor een paar weken, dus daar troost ik mezelf dan maar mee!

In Casa Arkati heb je mw. F.
Mw. F. heeft iets wat op Artrose lijkt, maar dan een ergere vorm. Ik weet niet precies wat het is, dat moet ik nog na vragen. Maar goed, deze mevrouw woont op de 2e verdieping en deze week loop ik op de 2e verdieping dus moet ik haar elke keer helpen, doen wat ze van ons vraagt en haar eten en drinken geven.
Ze wil altijd graag alles hebben zoals zij het wil en is erg precies.
Voorbeeld: Ik kom 's ochtends haar kamer binnen, dan vraagt ze aan mij, wil je de gordijnen een stukje open doen? Nee niet zo ver, iets dichter, nee iets opener. Ja zo is het goed. Wil je dit in die tas doen? Zet het tafeltje iets die kant op, nee iets meer naar links, verder naar links, Ho stop iets naar rechts. Leg dit zakdoekje onder het blauwe zakdoekje en boven het groene zakdoekje. Ja iets verder op de stoel, en iets naar links.
Oke, zet nu de waterkoker aan. Als het water heeft gekookt moet ik het meteen in haar thermosfles doen, doe ik dit 2 minuten later, dan moet ik hem nog een keer aanzetten omdat hij gloeiendheet moet blijven van haar.
( Door de drukte vandaag heb ik hem 3 keer opnieuw aanmoeten zetten)
Dan ga ik haar ontbijt maken.
Cornflakes met melk en heet water. De ene keer doe ik iets minder cornflakes met meer melk, dan zit er niet genoeg heet water in. Doe ik het precies goed zoals ze het wil, dan zit er de volgende keer te veel heet water in.
En zo kan ik nog wel heel erg lang doorgaan. Ik merk dat mensen er een beetje tegen op zien om haar te helpen, omdat ze enorm veel tijd van je vraagt.
Opzich is het helemaal niet erg om haar te helpen, ze heeft gewoon hulp nodig omdat ze niks kan en dat begrijp ik. Het is een fijn persoon om mee te werken, omdat ze heel geduldig en aardig is en naarmate ik haar beter ken, hoe meer ik met haar kan lachen. Maar ze neemt enorm veel tijd in beslag waardoor er minder tijd over blijft voor de andere bewoners.
De collega's hebben bewondering voor mij dat ik zo veel geduld met haar heb, maar dat komt denk ik omdat ik niet tijdsgebonden aan een schema vast zet.
Het neemt dus veel tijd in beslag maar als mw. F dan eindelijk alles heeft zo als ze het wil, is het wel heel dankbaar werk. En verder doet ze ook moeite om mij te vertellen waar alles is op Malta, en ze verteld van alles over malta en haar familie etc, dus ik vind het niet erg om haar te helpen.

En dan hebben we nog Mw. A.
Mw. A. is ook een chique bewoonster die laatst is gevallen.
Ze probeert te blijven lopen al doet het haar erg veel pijn en is ze bang weer te vallen.
Ik vind het een fijn persoon om mee te werken omdat ze heel vriendelijk is en gezellig en ze heeft zo veel doorzettingsvermogen! Samen zitten we altijd voor haar spiegel haar haar te doen en oorbellen uit te kiezen, en praten we gezellig terwijl ze een lippenstiftje op haar wangen doet.
Ze verteld dan over haar man, die ze zo erg mist, en soms dan pakt ze zijn foto er bij en zegt ze er wat tegen. Het doet me wel wat, als ik dan zie hoe goed ze overal haar best nog voor doet en echt nog wat van het leven maakt terwijl ze haar man zo mist.

Ik vertel dit allemaal omdat dit dagelijkse routine nu voor mij is, en ik dit zo leuk allemaal vind dat ik vond dat jullie dat moesten weten hoe het is!

Verder, in het appartement is er ook het 1 en ander gebeurd.
Er waren wat ruzies en irritaties waar ik hier op internet maar niet verder op in ga, maar al met al zijn er 2 meiden naar een ander appartement verhuist.
De sfeer was gelijk een stuk rustiger en vrediger, en nu zie ik er ook niet meer tegen op om weer terug te gaan naar het appartement.
Ik had geen ruzie ofzo, maar liep er wel telkens tussen in en er was een enorme rotsfeer, ook dat is nu dus verholpen.
We hebben nu 1 nieuw meisje uit Nederland, en die zijn we nu aan het leren kennen.

Een paar dagen geleden ben ik naar Dingli geweest.
Het hoogste puntje van Malta. Er was een eindeloze blauwe zee waar de zon precies in het midden op scheen, zo enorm mooi!
Ik zal een paar foto's op internet zetten van die dag.

Verder merk ik dus dat ik helemaal op mijn plek hier ben en de drang om naar huis te gaan, is stukken minder, zelfs helemaal weg!
Natuurlijk verlang ik wel naar thuis, naar normale kaas en brinta pap.
Maar verder zie ik mij zelf hier nog wel een paar weken zitten!

Een collega uit Casa Arkati heeft allemaal Maltese specialiteiten voor mij op een briefje gezet en waar ik die kan kopen.
Had er nog niks van gehad en wil het eigenlijk wel proberen nu ik hier toch ben. Ze zijn hier trouwens verzot op pizza's. Op bijna elke hoek heb je een : “Pastizzeria”. Hier verkopen ze pizza punten en donuts.
Heeel verleidelijk als je er elke keer langs loopt!


Ik ga dit weer afsluiten, ik hoop dat jullie het leuk vonden en ik hoor het wel!
Ik kijk heel erg uit naar Marijke en Ed die 1 maart komen, en misschien dat het John ook nog lukt om te komen, dus ik heb genoeg om naar uit te kijken!
Al gaat de tijd nu wel ineens heel erg snel, soms te snel denk ik.

Trouwens, ik heb hier een winkel gevonden waar ze kralen verkopen!!
En nog veeeeeeeeel goedkoper als in Nederland!
Dus ik ga er hier flink wat inslaan, heb het helemaal goed voor elkaar!

En ik wou ook nog zeggen dat het super goed voelt dat ik dit alleen kan, zelfstandig kan wonen en onafhankelijk ben en dat ik bijna op de helft ben!

Liefs



  • 18 Februari 2009 - 14:20

    Nicole:

    hee marjon,

    Ik lees nog elke keer trouw je berichtjes hoor!
    Erg leuk te horen dat je het zo naar je zin hebt.
    Ook leuk dat je in die eigenlijk toch wel korte tijd best wel een band met de bewoners krijgt.

    Ik wacht weer op het volgende berichtje;)
    Heel veel plezier daat, liefs

  • 18 Februari 2009 - 16:49

    Leo W:

    Ik vond het spannend na het vorige bericht. Ben blij dat je een modus hebt gevonden waarin je kan opereren. Het zou toch zonde zijn. Malta is zo verschrikkelijk mooi. Ik hoop dat je elke gelegenheid aangrijpt om er zoveel mogelijk van te zien.

  • 18 Februari 2009 - 16:54

    Anne:

    Jeeeeeeeeetje, wat een lang verhaaaaaaaal niet normaal! Maarja , gelukkig is het goed daar nu!!!
    Nog 18 daagjes en dan word je zusje alweer 17 JOEHOE!! haah kon het niet laten om het er ff op te zetten. maar ik stop weer spreek je verder op msn!

    Loveyouuuuuuuuuuuuuuu xx

  • 18 Februari 2009 - 17:57

    Mama:

    erg leuk om te lezen, krijgen we een indruk van jou werk op malta!
    Je bent alweer bijna op de helft, ook die tijd vliegt om! Dus genieten marjon!!! XXX mama

  • 19 Februari 2009 - 06:58

    Ed:

    Ha Marjon,

    fijn om te lezen dat je meer ruimte hebt gekregen om te doen waarvoor je kwam. Als ik jouw verhalen zo overzie voeg je echt wat toe voor de mensen daar. Waar de normale verzorging het te druk heeft kan jij ze persoonlijke aandacht schenken en ze waarderen dat zoals je zelf ook schrijft. Ik heb zelf veel bewondering voor je inzet. Verder is omgaan met tegenslagen ook een onderdeel van het volwassen worden. Volgende keer ben je er dan beter tegen gewapend. Het is niet leuk mar je leert er wel van. Dat hou ik me ook nog steeds voor als er op mijn werk weer iets heeft gespeeld. En het is ook echt zo. Je kan toch meer afstand nemen en zaken beter/slimmer aanpakken. Marijke en ik zijn al aan het aftellen, nog ruim een week en dan gaan we met jou het eiland verkennen. Heerlijk vooruitzicht.

    Xx,

    Ed

  • 19 Februari 2009 - 14:13

    Marijke:

    Heerlijk om je verslag te lezen. Zo hoort stage en werken te zijn dat de tijd omvliegt omdat je het naar je zin hebt. Nog maar één week te gaan en dan mag je ons alle mooie plekjes laten zien in Malta.
    Toedeloe!!!!

  • 21 Februari 2009 - 15:37

    Kim:

    Meisje,,

    Ik ben super trots op je dat je dit allemaal doet!! Maak er nog een mooie tijd van want de tijd gaat sneller dan je door hebt!!

    Liefs xxx kim

  • 23 Februari 2009 - 07:21

    Carli:

    he Meid

    Kijk aan das hartstikke mooi je het er fijn hebt!!! Bedankt nog voor je kaartje, heel leuk, ons eerste kaartje uit het buitenland. Succes en veel plezier nog
    XXXX carli

  • 23 Februari 2009 - 08:53

    Jantine:

    Heeii Marjon!

    Leuk om je verhalen te lezen! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt :)
    Veel succes :D

    Liefs.,

  • 23 Februari 2009 - 12:26

    Erika:

    Heej Marjon! Heel erg bedankt voor je kaartje...khad het helemaal niet verwacht dus daarom extra leuk! Kben blij dat je het naar je zin hebt daar!

    Liefs Erika

  • 25 Februari 2009 - 09:05

    Miranda:

    He Marjon!

    Super leuk om te lezen hoe leuk je het daar hebt. Je klinkt helemaal enthiousiast en dat vind ik super leuk! :)

    En helemaal knap van je dat je het helemaal alleen doet ;) precies zoals je zegt!

    Geniet er nog van!

    xx

  • 25 Februari 2009 - 15:36

    Elles:

    Hey, ik had nog niks op dit bericht achtergelaten!! Potverdrie. Maar je hebt wel een lange mail en natuuuuuuuuuuuurlijk is jouw kaart ook aan de Dorpsweg aangekomen :D
    Wacht op je volgende verhaal! XXX

  • 01 Maart 2009 - 19:29

    Nel En Leen:

    hey marjon wat een verhalen en wat een mooie foto.s fijn dat je het zo naar je zin hebt maar we zullen blij zijn dat je er weer bent gr leen en nel

  • 02 Maart 2009 - 19:44

    Janet En Dennis:

    fijn dat het nu zo goed gaat, je bent een echte doorzetter en dat heb je nodig in het leven, ondertussen is alles spik en span in ons nieuwe huis en wonen we er nu twee dagen, nou meid suc6 nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjon

Stage lopen op Malta. In de ouderen zorg. Het heet : Casa Arkati in Mosta. Mijn appartement staat in: Msida. Spannend! Alleen de wereld over..

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 9391

Voorgaande reizen:

24 Januari 2009 - 21 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: